10 tips voor voldoende beweging

Bewegen is belangrijk. Voor volwassenen, en zeker voor kinderen. Minimaal een uur per dag, dus twee keer zoveel als het advies voor volwassenen. Dat uurtje is gelukkig snel bereikt: lopend of op de fiets naar school, in de speeltuin, de hond uitlaten, een potje voetbal, etc. Naast dat uurtje beweging is het goed om twee keer per week intensief te bewegen. Lekker sporten dus! En het heeft meer voordelen dan je in eerste instantie zou denken. Naast een goede conditie en een gezond gewicht, slaapt een kind ook beter als het veel beweegt. Bovendien presteren kinderen die veel bewegen vaak beter op school; ze kunnen zich beter concentreren en leggen makkelijker verbanden. Het versterkt het immuunsysteem en verbetert de motoriek. En samen bewegen is goed voor de sociale ontwikkeling.

Het is bekend dat kinderen steeds minder bewegen. Jammer genoeg lijdt één op de zeven kinderen in Nederland aan overgewicht, meestal veroorzaakt door een gebrek aan beweging en een verkeerd eetpatroon. Maar niet alleen deze kinderen bewegen te weinig, ook kinderen met een gezond gewicht komen vaak te weinig van de bank. Eigenlijk is dat heel vreemd, want bewegen hoort bij kinderen. Wist je dat ons lichaam wel zeshonderd spieren heeft? Die vragen om onderhoud, en dus om beweging. Kinderen die weinig bewegen zijn juist vaker moe en hebben vaker een kort lontje.
De maatschappij verandert, en daardoor ook ons bewegingspatroon. De ipad is makkelijk, en snel aangezet (gemiddeld kijken kinderen in Nederland 2 uur per dag!). Kinderen worden vaker met de auto overal naar toe gebracht, peuters zitten meer in de wandelwagen in plaats van zelf te lopen, en speeltuintjes in de stad zijn vaak maar klein en weinig uitdagend. Hoe zorg je er dan voor dat je kinderen toch voldoende beweging krijgen?
 
Begin jong! Jonge kinderen die te weinig bewegen, kunnen hun leven lang onhandig blijven. Bovendien zullen kinderen die te weinig bewegen, dit later als volwassene waarschijnlijk nog steeds moeilijk vinden. Bied je kind voldoende mogelijheden aan om spelend te bewegen. Dat kan binnen, buiten, samen, alleen, en mag soms best een beetje spannend zijn. Je zult er af en toe - of vaak, dat is misschien ook wat afhankelijk van het karakter van je kind - wat moeite voor moeten doen om je kinderen in beweging te krijgen. Stel je eens een gezond, blij kind voor. Wat is dit kind aan het doen? Vast niet languit op de bank een tekenfilm kijken. In mijn beleving is een blij kind volop in beweging, het hoort er gewoon bij. Natuurlijk mag dat af en toe best, even lekker lui op de bank. Wij doen dat ook hoor, samen Peter Pan of Junglebook kijken. Soms ook met een pizza er bij. Maar daarnaast maken we onze kinderen bewust van hun lichaam. En dat is ook leuk! Je verwonderen over het lichaam, hoe perfect het gemaakt is. En dankbaarheid voor hoe alles functioneert en gebruikt kan worden. Dan wil je toch bewegen!
 
Onze kinderen gaan nog niet naar een sportclub. De oudste is net 4 en lekker aan het wennen op de basisschool. Maar er zijn genoeg mogelijkheden om te bewegen. Abel en Jorik spelen vrijwel iedere dag lange tijd in de tuin. Weer of geen weer, lekker naar buiten! De meeste afstanden binnen de stad leggen we lopend of op de fiets af. Momenteel vooral lopend, want Sanneke is nog te klein voor de fiets. Wandelen is hier sowieso favoriet. Met onze twee honden lopen we vaak in het bos of langs de dijk. Abel en Jorik zijn het gewend om te wandelen, en lopen al hele stukken mee. Een kind van 4 dat gewend is om te lopen kan meestal makkelijk een afstand afleggen van 5 km. Daar hebben ze natuurlijk niet altijd zin in, daarom houden we het leuk! Fijne schoenen en kleding aan, en als we wat verder gaan een flesje drinken en wat lekkers mee. We hebben altijd een bestemming: de speeltuin, of een bepaald punt in het bos. En we hebben een missie: bloemen plukken, blaadjes en eikels zoeken, de eendjes voeren, boten tellen bij de IJssel, er is genoeg te verzinnen. Met een fiets of loopfiets kom je vaak nog verder. En, heel belangrijk, we gaan niet wandelen, we gaan op avontuur! Met een stok in de hand zoeken we in het bos naar kabouters, duiken we achter boomstammen om ons te verstoppen voor indianen, sluipen we langs de rivier om de krokodil niet wakker te maken. Ook in de (speel) tuin kun je bewegen extra leuk maken. De picknicktafel of het speeltoestel is met een beetje fantasie maar zo een piratenschip, en in de struiken zitten boeven verscholen die gevangen moeten worden. In de zandbak zit de schat van kapitein Haak verstopt (teken eens een schatkaart!) en de schep of de bezem is het paard van Sinterklaas. Met wat fantasie en een missie maak je bewegen veel leuker!
 
Nog meer praktische tips:
- Laat de auto zo veel mogelijk staan. Pak de fiets, of ga lekker lopen.
- Zorg voor speelgoed dat bewegen stimuleert. Denk aan een voetbal, step, fietsjes, springtouw, etc.
- Neem de trap (niet de roltrap) ipv de lift.
- Stimuleer buiten spelen.
- Stel grenzen als het gaat om tv en ipad kijken.
- Na schooltijd nog even naar de speeltuin.
- 's Avonds na het eten nog even wandelen (als je het leuk vindt, en het kan: neem een hond!)
- Stoei met je kinderen.
- Maak je kinderen lid van een sportclub.
- Gebruik je fantasie en maak bewegen leuk!
 
Tot slot: geef het goede voorbeeld en doe dingen samen. Laat zien dat jij bewegen ook leuk vindt en dat bewegen heel gewoon is en bij het leven hoort.
 
Lukt het jou om je gezin voldoende in beweging te houden?
 
 
.


--